Så lägger jag upp och planerar min träning med hästarna.

Tänkte jag skulle dela med mig av hur jag lägger upp mina hästars träning och följer deras resultat!
Jag har 3 olika antekningsböcker. En varsin anteckningbok där det står deras träningsupplägg, resultat, utvärderingar osv och en foderbok. I foderboken skriver jag upp deras maghälsa och vad dom får för mat och hur mycket. I deras individuella böcker så skriver jag som sagt upp planering, utvärdering och resultat.
Så här kan en månad se ut:
Vecka 45: Lydnadsvecka (Halt, halvhalter, backningar, se till så hästen är framför skänkeln)
Vecka 46: Lösgörande vecka (Volter, skänkelvikning, öppna, sluta osv)
Vecka 47: Lugn vecka (Skogsridning och lugna övningar på banan)
Vecka 48: Skolorvecka (Skänkelvikning, öppna, sluta, back, fram, - bakdelsvändning, Volter osv)
Jag lägger upp månadsvis och sedan delar jag upp veckorna och skriver en planering vecka för vecka.
Tex:
Vecka 45:
Måndag: Uteritt
Tisdag: Hoppning
Onsdag: Backningar
Torsdag: Halt, halvhalter
Fredag: Uteritt
Lördag: Backningar och framåtdrivand hjälper, se så dem fungerar.
Söndag: Genomgång av allt så att allt sitter.
Dag för dag skriver jag ner en utvärdering.
Tex:
Onsdag. Tränade på backningar. Hon förstod inte riktigt först och backade ut mot vänster, men efter att jag tränat en stund på det så satt det bra! Hon var lite ivrig att komma iväg, så då fick jag backa och sedan göra halt innan jag gick fram i skritt igen. Jag gjorde halt och backningar i trav också. Det gick också superbra! Jag är nöjd med dagen och tycker att hon har lyssnat bra! Hon har helt klart uppnått målet.
Det är viktigt att sätta små mål varje dag. Som i detta fallet var att kunna göra en rak backning.

När veckan är slut så skriver jag en utvärdering över hela veckan.
Om hästarna har uppnått sina mål så skriver jag det. Om inte så skriver jag ner vad dom inte har uppnått och hur och när dom ska träna mer på det dom inte har uppnått.
Men denna metoden så tycker jag att jag får mer motivation, jag ser hästens resultat tydligare och jag tycker att hästarna utvecklats snabbare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0